הלכות

טבילת כלי עם מדבקה

שאלה: קניתי קומקום והטבלתי אותו, ולאחר מכן גיליתי ששכחתי להסיר מדבקה שיש בתחתית, האם אני חייב לחזור להטבילו? תשובה: אם המדבקה נמצאת במקום שאין דרך להקפיד, כמו שאמרת שזה בתחתית הקומקום, זה לא נחשב חציצה ואין צורך להטבילו פעם נוספת

התרת נדרים…

שאלה: אני רגיל לטבול כל יום ב"ה כבר כמה שנים ועכשיו חליתי בקורונה ואיני יכול לטבול, האם צריך לעשות התרת נדרים על המנהג? תשובה: כדאי שתתקלח כתשעה קבין מים שזה בערך שלוש עשרה ליטר (חזו"ע ימים נוראים) שזה מועיל למי שאין לו מקווה כמבואר בג"מ בברכות, ואין צריך לעשות התרה דדעת מרן רבינו עובדיה יוסף כדעת הפוסקים דס"ל שאם אין בכוונתו לבטל את המנהג לגמרי ורק הוא אנוס, אינו צריך התרת נדרים

מה עושים כשאנשים ממהרים בתפילה?

שאלה: פתחנו מניין בבוקר ויש שם אנשים שממהרים לעבודה ובימי שני וחמישי שיש תחנון וספר תורה ודאי לי שהם יצאו באמצע, האם יש אפשרות לדלג או לקצר כדי לזכות את כולם בכל התפילה? תשובה: אם אין אפשרות לומר את כל סדר התחנון אע"פ שמקורו של התחנון הארוך יסודותיו בהררי קדש בב"י בשם הראשונים מכ"מ היות ולהלכה אנו נוקטים שתחנון הוא רשות, יש לייעץ להם שיגידו תחנון קצר ויעברו אחר כך לאמירת והוא רחום שעליה אמר מרן  בסימן קל"ד שמי שלא אומר והוא רחום נקרא פורץ גדר

הלוואה וריבית

שאלה: ביקשתי מחבר הלוואה ואמרתי למלווה שאני אחזיר לו בנוסף גם את הריבית שהיה מקבל אם היה משאיר את הכסף בבנק, האם יש בזה בעיה של ריבית למרות ששנינו מסכימים לזה וגם אין זה סכום גדול של ריבית? תשובה: אסור להלוות בריבית, אפילו אם זה ריבית של שקל אחד ואפילו אם שניהם מסכימים, כמבואר בגמרא בסוף פרק איזהו נשך, ולבנק שנותן ריבית יש היתר עסקא, אבל לך ולחבר שלך אין היתר עסקא, ולכן זה איסור מהתורה. ואם תעשו היתר עסקא ע"י תלמיד חכם, מותר.

הכשר הבשר בשעת הדחק

שאלה: הייתי במלון קורונה והביאו לנו לאכול בשר של בד"ץ העדה החרדית ואני ספרדי, ושמעתי שזה לא כל כך מהודר לספרדים, האם יכולתי לאכול שם? תשובה: אף על פי שלספרדים יש להקפיד לכתחילה לקנות רק בשר שלפי כל חומרות הבית יוסף, מכל מקום בשעת הצורך כגון שמתארח בארץ או בחו"ל או שנמצא במלון קורונה, אפשר להקל ולאכול גם בשר בד"ץ העדה החרדית כמו שכתב מרן רבינו עובדיה יוסף ביבי"א ח' ה' דיש כאן ספק ספיקא, ספק שמא הבשר חלק כדעת הבית יוסף וספק שמא הלכה כדעת הרמ"א (ועוד יש להוסיף ולדמות דין זה לנאבדה הריאה דמרן כותב שאם שחטו בהמה ונאבדה הריאה לפני שבדקו אותה, מותר לאכול את הבהמה, וגם כאן דומה לנאבדה הריאה) אולם בשר רבנות שאינו חלק אין לאכול דזה ודאי אינו כדעת הבית יוסף דכל מה שהוא כדעת הבית יוסף נמכר בשם הרבנות "חלק".

ברכות הנהנין שאין טעם בפה

שאלה: שלום הרב. יש לי קורונה ואני לא מרגיש טעם באוכל, רציתי לדעת האם צריך לברך בכזה מקרה על האוכל או על השתייה? תשובה: רפואה שלימה לך ולכל עם ישראל, נראה שתלוי בדרגת איבוד חוש הטעם. אם אינו מרגיש כלל חוש טעם ואם אין לו שום הנאת החיך ומרגיש כאילו לועס עץ יבש, אינו מברך (כנראה מדברי מרן בסימן ר"ד סעיף ח', שאם אין הנאת החיך – אינו מברך), מכל מקום אם מרגיש קצת טעם אבל נחלש חוש הטעם – אזי מברך.

קסמים ואחיזת עיניים – מה הדין?

שאלה: שלום לרב, שמעתי שאסור להזמין קוסם, ולפעמים יש בבתי ספר או בבתי מלון קוסמים, האם אפשר לתת לילדים לראות? תשובה: נכון הדבר שאסור ליהודי לעשות קסמים ואחיזת עיניים וזה אסור מהתורה , כמו שכתב הרמב"ם, האוחז את העיניים ומדמה בפני הרואים שעשה מעשה תמהון והוא לא עשה הרי זה בכלל מעונן, ולוקה ע"כ, ודעת מרן רבינו עובדיה יוסף שגם אם אומר שעושה רק אחיזת עיניים ג"כ אסור לעשות, אולם נראה שאם כבר יש קוסם והוא מגלה כמה קסמים ומראה לכולם שזה שטויות והבלים יכולים הילדים ג"כ להצטרף ולראות (דעיקר האיסור הוא על הקוסם, ועוד דיש פוסקים המתירים אם מגלה חלק מהקסמים, ועיין בשו"ע המקוצר ח' ב' ע"מ ת' ובספר אין למו מכשול ח"ב רמב"ם פרק י"א בהלכות ע"ז יבי"א ח' ה' ס' י"ד

בדיקת חום בשבת מחשש לקורונה

שאלה: האם מותר ללכת בשבת לבקר חולה בבית החולים וכשיש בדיקת חום בכניסה? תשובה: אם זה מכונה אוטומטית הניצבת בשערי בית החולים אז זה תלוי באדם, שכן אם הוא חפץ להיבדק טרם כניסתו לביה"ח, אסור, אלא אם כן נכנס לבקר חולה שיש בו קצת סכנה והוא נצרך לאותו חולה שלא יגבר עליו חוליו. ובמידה ואותו אדם לא מעוניין בבדיקה וכגון שיודע שאין לו חום (כשעשה בדיקה קודם השבת וכדומה), אזי מותר הדבר מדין "פסיק רישא בדרבנן דלא איכפת ליה", ועל כן רצוי גם שאדם היודע שיצטרך להיכנס לביה"ח בשבת הרי שיעשה בדיקה קודם השבת. ואם הבדיקה נעשית ע"י שומר גוי בכל מקרה מותר, ואם שומר יהודי בודק אותו בכל מקרה אסור, אלא אם כן זה חולה שיכבד עליו חוליו וכמו שכתבנו. ובכל מקרה וודאי שלצוות הרפואה מותר למדוד חום ולהיכנס לבית החולים, ומפני שזה ספק פיקוח נפש.

השכרת דירה לגוי

שאלה: האם מותר להשכיר דירה לגוי בארץ ישראל? תשובה: בשו"ע (יו"ד סימן קנא סעיף ח) פסק שמותר להשכיר בית לגוי בארץ ישראל ובתנאי שלא יכניס לבית עבודה זרה והדומה לה, וגם צריך להוריד את המזוזות לפני שהגוי נכנס לדירה. ובוודאי שצריך לבדוק שהגוי לא אלים או מזיק לשכנים, וכדי שלא יגיע נזק לדיירים של הבניין.

כניסת ילד-כהן לקברי צדיקים

שאלה: כבוד הרב אני מלמד בתלמוד תורה ולפעמים אנחנו עושים טיולים לקברי צדיקים וכל זה כשישנם ילדים (פחות מגיל בר מצווה) כהנים. האם צריך להזהירם שלא יכנסו לקברי צדיקים? תשובה: בשו"ע (יו"ד סימן שעג) פסק מרן שכשם שהכהן מוזהר לא להיטמאות למתים כך הוא מוזהר על הקטנים לשמור אותם שלא יטמאו, ולכן צריכים ההורים להקפיד שהילדים הכהנים לא יכנסו לקברי צדיקים כלל.

אכילת בשר כשר

שאלה: אני חוזר בתשובה וכשאני מתארח בשבתות אצל ההורים הם מגישים לי בשר בהשגחת הבד"ץ, אבל בשאר הימים הם מבשלים בשר בהכשר רבנות שאינו חלק. האם יש בעיה באכילת הבשר? תשובה: מותר לך לאכול אצל ההורים שלך ומפני שסתם כלים אינם בני יומם, וגם אפשר לתלות שמא הבשר שהם בישלו במשך השבוע היה חלק לשיטת הבית יוסף, וכן יש עוד כמה ספקות בדבר. ומכל זה נמצא שמותר לאכול אצל ההורים שכל השבוע מבשלים בשר רבנות ובשבת מבשלים בשר בהשגחת הבד"ץ.

מכירת בשר וחלב

שאלה: אני עובד בחנות נוחות בתחנת דלק, ויש לקוחות שמבקשים נקניקיה בשרית ונס קפה (אין השגחה במקום אבל הכל כשר). רציתי לדעת אם מותר לי לתת להם היות וזה בשר וחלב? תשובה: מרן רבינו עובדיה יוסף בשו"ת יחוה דעת (חלק ג סימן ז) כתב שמותר למכור במקום שמוכרים בו דברים כעין אלו וכשאין וודאות שיעברו בהם איסור, ומכיון שהקונה יכול לשתות את החלב קודם הבשר בהיתר, אולם כדאי להודיע לקונים על הנקניקיות שהם בשריות ומפני שיש שטועים לחשוב שהם פרווה.

משחקי "התערבות" לילדים

שאלה: שלום כבוד הרב! הבנים שלי משחקים ב'גוגואים' (גרעין המשמש) ושמעתי שיש אומרים שאין לילדים לשחק ב'גוגואים' היות וזה כמו "התערבות", וידוע שאסור להתערב. רציתי לדעת אם יש צד להתיר להם? תשובה: לדעת השו"ע חו"מס' ר"ז אסור לאדם להתערב עם חברו על שום דבר וכך ההלכה לספרדים, אך הרמ"א מיקל אם הכסף או דבר אחר שמתערב עליו נמצא כבר על השולחן שאז מותר להתערב עליו, ומכיון שהילדים הם פחות מגיל בר מצווה אפשר להקל להם שישחקו ב'גוגואים'.

טעות בחישוב פדיון הבן

שאלה: נולד לנו בן בשעה טובה, אך לאחר שהתייעצנו עם רב לגבי התאריך של הפדיון ולאחר שסגרנו אולם וצלם, אותו רב התקשר ואמר שטעה ביום והפדיון צריך להיות יום אחרי. כעת אנחנו לא יודעים מה לעשות ומפני שזה הפסד כספי גדול, ועל כן רצינו לשאול האם אפשר להקדים את הפדיון ביום אחד? תשובה: פדיון הבן אפשר לעשות רק לאחר שלושים יום מתאריך לידת התינוק, אולם ישנה אפשרות במקרה שלכם לתת לכהן את הכסף ולומר לו שיזכה בו רק לאחר שלושים יום מהולדת הבן, רק שבמקרה כזה אסור לברך את הברכות של פדיון הבן (ואם ירצו ההורים, ישנה אפשרות לעדכן את הכהן שכל עשיית הטקס עם נתינת המטבעות הם רק בשביל שכבר נקבע תאריך לאירוע, ולמחרת יסעו ההורים יחד עם התינוק אל הכהן ויעשו את פדיון הבן בביתו עם הברכות ונתינת המטבעות על דעת הפדיון, וגם במצב כזה כדאי להגיד לכהן שלא יזכה במטבעות בשעת נתינתם באולם).

אכילת בשר במוצאי ט' באב

שאלה: האם השנה מותר לאכול בשר בצאת הצום? תשובה: בשו"ע (סימן תקנח) כתב שמנהג כשר לא לאכול בשר יום למחרת הצום (י' באב), ומפני שרובו של בית המקדש נשרף ביום זה, וכן מנהג הספרדים. והרמ"א שם כתב שאחרי חצות מותר לאכול בשר וכך מנהג האשכנזים, ובכל אופן השנה שיום למחרת הצום הוא יום שישי, אזי אחר חצות מותר לטעום את התבשיל הבשרי וכדי לבדוק אם הוא מוכן כראוי לכבוד שבת קודש.

צום ט' באב למעוברת או מיניקה

שאלה: האם אישה מעוברת צריכה לצום בתשעה באב? תשובה: מעוברת ומניקה שמרגישה בריאה צריכה לצום בתענית תשעה באב, אולם אם היא מרגישה חלשה או שחלילה יש לה בעיה רפואית, היא צריכה ליצור קשר עם מורה הוראה שיפסוק לה אם לצום או לא.

מקלחת בשבוע שחל בו ט' באב

שאלה: איך אפשר להתקלח בשבוע שחל בו תשעה באב? תשובה: מנהג הספרדים שלא להתרחץ במים חמים בשבוע שחל בו תשעה באב, ומלבד במים קרים או פושרים, ובמיוחד בארץ הקודש שמזג האוויר חם מאוד ואין ראוי להימנע מלהתרחץ במים קרים וכדי שלא לצער את הבריות.

לבישת בגדים נקיים בשבוע של ט' באב

שאלה: שמעתי שצריך להכין בגדים לשבוע שחל בו תשעה באב. מה זה אומר? תשובה: בשבוע שחל בו תשעה באב אסור לכבס בגדים ואסור ללבוש בגדים מכובסים, ולכן צריך להכין בגדים לקראת שבוע זה ע"י שילבש כל בגד כחצי שעה ויוריד אותו, וכך יהיה מותר לו ללובשו בשבוע שחל בו תשעה באב. ועוד ראוי לדעת שבחזו"ע ('ארבע תעניות' עמוד רל) פסק להקל בבגדים הצמודים לגוף, וכגון גרביים וגופיות שאפשר ללובשם אף ללא הכנה.

ברכת שהחיינו על פרי / בגד חדש

שאלה: האם מותר לברך שהחיינו על פירות חדשים בימי בין המצרים? תשובה: בשו"ע ס' תקנא ס"י י'ז כתב שנוהגים שלא לברך על פירות ובגדים חדשים בימים אלו, אך בחזון עובדיה ('ארבע תעניות' עמוד קכט) כתב שבשבת מותר לברך שהחיינו על פירות חדשים או בגדים חדשים, וכן בברית מילה ופדיון הבן מותר לברך שהחיינו.

בריכה / ים בימי בין המיצרים

שאלה: מה דעת הרב לגבי הליכה לים או לבריכה בימים אלו? ומה הדין לגבי בית מלון? תשובה: מעיקר הדין מותר ללכת לבריכה בימים אלו, אך צריך להיזהר מאד משום שהוא זמן לא כל כך טוב, ובכל אופן אסור ללכת לבריכה מחוממת או להיכנס לג'קוזי. והוא הדין שמותר ללכת לבית מלון.

תספורת בימי בין המיצרים

שאלה: עד מתי מותר להסתפר בימים אלו? תשובה: מנהג האשכנזים שלא להסתפר מי"ז בתמוז ועד תשעה באב, ואילו מנהג הספרדים להסתפר עד תחילת שבוע שחל בו תשעה באב שאז אסור להסתפר ולהתגלח (חזו"ע 'ארבע תעניות' עמוד ריח).

קניות בימי בין המצרים

שאלה: האם ישנה הגבלה מסויימת על קניות בימי בין המצרים? תשובה: עד ר"ח אב אפשר לקנות הכל, ומר"ח אב כדאי למעט בקניות שהם לא הכרחיות ומלבד דברים שיש בהם צורך מידי לימים הללו, או שיהיה לו הפסד כגון מבצעים. ובמיוחד יש ליזהר שלא לקנות תכשיטים לכלה וכדומה שיש בהם שמחה יתירה (שו"ע סימן תקנא סעיף ב ומשנ"ב שם).

האם מותר לבקר בכנסייה?

שאלה: בבית הספר בו אני לומד מתוכנן ביקור בכנסייה, אך למרות שסירבתי להשתתף בביקור (על פי הרבנים במדרשיה בה אני לומד) בגלל שההלכה אוסרת זאת, פנו אליי מההנהלה ואמרו לי שהם בדקו וזה מותר מכיון שלא הולכים להתפלל או להינות אלא ללמוד על המקום, ובעקבות כך מחייבים אותי להגיע. א. האם הם צודקים? ב. מה עליי לעשות? תשובה: לדעתו של מרן רבינו עובדיה יוסף בכמה מקומות בספריו, אסור בשום אופן ליהודי להיכנס לבית עבודה זרה וכגון כנסייה של נוצרים, ולכן צריך להסביר למנהל בית הספר שהדבר אסור על פי התורה הקדושה ובעזרת ה' יתברך הדברים יתקבלו על לב ההנהלה.

עבודה במקום שמוכרים בו מאכלים אסורים

שאלה: הציעו לי עבודה להיות מלצר תמורת 1,200 ש"ח ללילה, אך פתאום גיליתי שמוכרים במסעדה גם מאכלים אסורים, האם מותר לי לעבוד שם רק כמלצר? תשובה: אסור למלצר לעבוד במקום שמגישים בו מאכלים אסורים, ומשום שעובר על הציווי "לפני עיוור לא תתן מכשול", וכן משום מסייע בידי עוברי עבירה.

הכנה משבת ליום חול

שאלה: ידוע לי שבשבת אסור לשטוף את מברשת השיניים בשימוש האחרון, וכדי שלא יהיה מכין משבת לחול, וכן אסור לקפל את הטלית כדרך קיפולו מאותו טעם. האם כשהטלית או המברשת שיניים מיועדות רק לשבת הדין משתנה? תשובה: אסור לשטוף בשבת את המברשת שינים לאחר שצחצח את שיניו מפני שמכין משבת לחול, ואין הבדל אם המברשת מיוחדת לשבת או לחול, וזאת מפני שיכול לשטוף את המברשת במוצאי שבת וכל הסיבה ששוטף בשבת הוא רק כדי לחסוך לו זמן במוצ"ש, ולכן נחשב לו כמכין משבת לחול. ומכל מקום ישנה אפשרות שיניח את המברשת בתוך כוס מלאה במים, ובכך לא תיווצר שכבה של משחה קרושה על שערות המברשת והכל בא על מקומו בשלום.

ברכה על המים ביחד עם המנה העיקרית

שאלה: כל צהריים כשאני מגיע לביתי, אמא שלי הצדקת מגישה לי ארוחת צהריים, ואני מברך לדוגמא על העוף שהכל, ובסוף הסעודה או באמצע אני רוצה לשתות מים. האם צריך לברך גם על המים שהכל למרות שלא כיוונתי? תשובה: אדם שבירך שהכל על העוף ולאחר מכן רוצה לשתות מים או שתיה מתוקה, לא יברך על המים משני טעמים: א. כיון שהעוף בדרך כלל גורם לצמא והרי הוא שותה את המים בגלל העוף, והמים נחשבים כטפלים. ב. בשו"ע (סימן רו) פסק מרן שאם בירך ברכה על פרי והביאו לפניו פרי אחר שברכתו דומה, לא יברך מפני שמסתמא דעתו להיגרר מאכילה לאכילה, והוא הדין בנידון שלך.

פיאות- לפני או אחרי האוזניים?

שאלה: מה המקור לגידול הפאות מאחורי האוזניים או לפניהם? ומה דעת מו"ר בעניין? תשובה: בתורה כתוב "לא תקיפו פאת ראשכם", ומכאן למדו חז"ל על האיסור לגלח את פאות הראש, והיינו שצריך להשאיר שערות בפאות הראש. ואומנם יש מהדרים ומשאירים את שערות הפאות שיגדלו, ויש מניחים אותם מאחורי האוזן, ובאמת שגדולי הספרדים לא נהגו להשאיר שערות ארוכות בפאת הראש. ומכל מקום מי שמתחזק על ידי זה שמשאיר את שערות הפאות לגדול ולצמוח, שיישא ברכה מאת השם.

באיזה שלב בתפילה אני יכול לדבר עם השם שפה שלי?

שאלה: איפה בתפילת שמונה עשרה יש מקום שאני יכול להרגיש בנוח לדבר עם בורא עולם? תשובה: הטוב ביותר לבקש בקשות בקצרה בברכת 'שומע תפילה' לפני המילים "כי אתה שומע תפילת כל פה", אולם אם רוצה להאריך בבקשות ודיבורים, יעשה כן לפני 'עושה שלום' אחר שאומר 'יהיו לרצון' השני, ושתזכה תמיד לדבר עם בורא עולם. (שו"ע סימן קיט סעיף א).

הצטרפות באיחור למניין קיים

שאלה: הגעתי בשבת לבית הכנסת באיחור, האם להצטרף אליהם או להתפלל לבד? תשובה: במצב כזה בדרך כלל צריך להתפלל לבד ולהשתדל להגיע ביחד עם הציבור לתפילת שמונה עשרה, כיון שיש דברים שאם הוא יתחיל מאיפה שהציבור נמצא הוא יכול להיכשל בברכות לבטלה. ואלו הדברים שאי אפשר לדלג: א. ברכות קריאת שמע ותפילת שמונה עשרה. ב. 'ברוך שאמר', 'אשרי יושבי ביתך', ו'ישתבח'. ואם יש לו יותר זמן יוסיף קודם כל בפסוקי דזמרה (המזמורים שבין 'ברוך שאמר' ו'ישתבח'), ואם יש לו יותר זמן יוסיף את המזמורים שמוסיפים בתפילה של שבת, ובמידה והוא לא יספיק להגיע לתפילת שמונה עשרה עם הציבור מבלי לדלג על הדברים שחייב לקרוא, יש לו להתפלל לבד לפי סדר התפילה הקבוע (שו"ע סימן נב ואחרונים שם).

הרמת תינוק בשעת תפילה

שאלה: שלום כבוד הרב, האם מותר לי להרים תינוק כשאני מתפללת, כי כשהוא בוכה זה מפריע לי להתפלל? תשובה: קודם התפילה צריך לעשות את כל ההשתדלות כדי לא להגיע למצבים כאלו, וזאת על מנת שתוכלי להתפלל כראוי ובלא היסח הדעת. ועל כן צריך להרגיע אותו לפני התפילה וודאי שאין להחזיק אותו, אבל אם כבר התחלת להתפלל ואז התינוק התחיל לבכות ומפריע לך להתרכז, מותר לך להרים אותו ולהרגיע אותו ולהמשיך להתפלל מהמקום שבו עצרת (משנה ברורה סימן צו ס"ק ד וס"ק ז; שו"ע סימן צח סעיף ב; הלכה ברורה סימן צו אות ד-ה).

מוזמנים לצפות גם ב..

דילוג לתוכן